Utomhusföreläsning

| 16 november 2020

SKPF avd 50 Föreläsning Osteoporos, utomhus

SKPF pensionärerna avd 50 Hudiksvall/Nordanstig har just nu två studiecirklar på gång via
ABF, dessa bedrivs utomhus på grund av rådande pandemi och tema ”Förebyggande av
fallolyckor för äldre”. Osteoporos (en dold folksjukdom) är vanligare än vi tror och på detta
tema bjöd vi in, fast ute, Osteoporossköterskan Monica Sundin, Region Gävleborg, som gav
oss en mycket informativ och nyttig föreläsning utomhus under vår promenad runt
Lillfjärden. Varannan kvinna och var fjärde man kommer någon gång i livet att bryta ett ben i
kroppen till följd av just osteoporos. Drabbas du av osteoporos blir ditt skelett skörare och
du får frakturer lättare. Vanligast är handledsfraktur, höftfraktur och kotfraktur.
Socialstyrelsen har utfärdat nationella riktlinjer som säger att patienter med hög risk för
fraktur ska utredas för osteoporos och eventuellt behandlas. Fördubblad risk att få ytterligare
frakturer om du en gång drabbats av fraktur. Det är viktigt att vården fångar upp patienter
efter första frakturen. Den som önskar kan komma i kontakt med Monica om man är orolig
att man drabbats. Du kan beräkna din egen risk genom att ställa tre frågor:
1. Är du över 65 år?
2. Har du tidigare fått en fraktur efter lindrigt våld/trauma?
3. Ärftlighet, har din mamma eller pappa brutit höften?
Svarar du ja på minst två av dessa så fråga efter om du har risk för osteporos.
Starka riskfaktorer är hög ålder, kvinnligt kön, tidigare fraktur, ärftlighet samt
kortisonbehandling i tablettform.
Det finns idag välbeprövade läkemedel mot osteoporos. Får du behandling så är det viktigt
att du inte avbryter den för tidigt, prata med din osteoporossköterska om du får biverkningar
eller du tycker det är krångligt.
Råden vi fick av Monica är att vi ska bygga upp vårt skelett genom att få i oss tillräckligt med
kalcium och D-vitamin och då är maten och att vistas utomhus ffa under sommarhalvåret av
vikt. Kalcium får vi i oss i mejeriprodukter som mjölk och ost och i bladgrönsaker som
broccoli och spenat. Kan vara nödvändigt med ta D-vitamin i tablettform.
Kolla innemiljön för att minska fallrisker, ta bort mattor, sladdar och andra lösa föremål på
golvet. Använd ordentliga skor inom- och utomhus, sockor och mjuka tofflor ökar fallrisk, bra
belysning, använd broddar på skor när halkan kommer. Monica påtalar att vi inte ska gå för
länge med besvär utan sök hjälp tidigt.
Tack Monica för en fantastisk föreläsning utomhus, du fick många att tänka till och nu ökar
nog samtalen till dig.