Vanliga frågor och svar

Jag har bytt adress, hur ändrar jag detta hos er?

Svar: Så fort adressändring har registrerats hos Skatteverket, uppdateras detta även i vårt system. Du behöver inte göra någonting, utan det ändras per automatik.
Om du vill tillhöra den avdelning som finns på din nya bostadsort så är det bra att byta avdelning vid flytt till en annan kommun. Vid byte av avdelning gäller den nya avgiften från och med nästkommande år.
Kontakta oss på 010-222 81 00, info@skpf.se eller din avdelning, så hjälper vi dig med ditt byte.

Jag har bytt e-postadress/telefonnummer, hur ändrar jag detta hos er?
Svar: Under Min Profil kan du välja knappen Redigera för att lägga till eller ändra e-postadress. Efter ändring så trycker du på Spara. Detta gäller även vid ändring av telefonnummer.

Hur får jag min betalningsavisering?
Svar: Har du ej anslutit till Kivra, E-faktura eller Autogiro så får du detta postalt till din folkbokföringsadress.
Är du ansluten till Kivra så skickas din betalningsavi dit som vanligt och samma sak gällande E-faktura. Autogirodragningar sker på betalavins förfallodatum.
Betalar du via Mina Sidor med Swish eller kort, så skickas det ej någon betalningsavisering.

Jag hittar inte OCR/Referensnumret:
Svar: OCR/Referensnumret hittar du längst ner till vänster på betalningskortet.
Vårt bankgironummer är 5581–6250 och kräver ett OCR-nummer. OCR-numret kännetecknar just din betalning.

Hur vet jag ifall ni har mottagit min betalning:
Svar: Detta kan du enkelt se via Mina Sidor, under Mina fakturor. Alternativt kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur ansluter jag mig till Autogiro eller E-faktura?
Svar: Autogiro och E-faktura kan du endast ansluta dig till via din internetbank. Du ansluter dig själv genom att lägga till oss: SKPF

Hur tar jag bort Kivra, jag vill få hem pappersfaktura?
Är du ansluten till Kivra kan du välja att ta bort utskick från de företag du inte vill ha genom Kivra och i stället få hem i brevlådan.

Så här gör du:
1. Logga in på Kivra och tryck på de tre prickarna längst ner till höger som heter Mer (i din mobila enhet)
2. Välj därefter Inställningar
3. Välj Avsändare
4. Välj Brev
5. Skriv därefter SKPF i sökfältet och välj därefter SKPF i visningsfältet under
6. Bocka ur den grönmarkerade, så får du din årsavisering i brevlådan i stället

Får man inget Medlemsbevis om man är ansluten till Autogiro?
Svar: En autogirobekräftelse skickas antingen via e-post eller Kivra om man är ansluten till det eller i pappersform till folkbokföringsadressen om man ej är ansluten digitalt.
På autogirobekräftelsen finns Medlemsbeviset högst upp till vänster.
Viktigt att uppdatera e-postadressen om den gamla ej gäller längre. Detta byter du själv via Mina Sidor.

Jag har ej fått mitt Medlemsbevis, vad gör jag?
Svar: Du kan själv beställa detta genom att logga in på Mina Sidor och sedan Min Profil. Under Medlemsinformation bockar du i: Jag önskar ett nytt medlemsbevis
Detta skickas till din folkbokföringsadress, veckan efter din lagda beställning.
Alternativt att du mejla oss info@skpf.se

Hur avslutar jag mitt medlemskap?
Svar: Du är välkommen att mejla oss på info@skpf.se alternativt kontakta oss per telefon så skickar vi hem en utträdesblankett.
Observera att dina försäkringar från Folksam som du tecknat i samband med ditt medlemskap hos oss, kommer att avslutas.
För frågor om försäkringar hänvisar vi dig till Folksam: 0771 – 950 950.

Vilka försäkringar gäller det?
Som medlem i SKPF Pensionärerna kan du teckna förmånliga och rabatterade följande försäkringar hos Folksam:

Varmt välkommen med din medlemsansökan https://skpf.membersite.se/
Ta mig till Folksams försäkringar!
Har du frågor om Folksams försäkringar, kontakta Folksam.

Jag är medlem i Kommunals fackförbund och ska gå i pension, hur gör jag för att gå över till er?
När du går i pension och avslutar ditt medlemskap i Kommunal, kan du gå med i SKPF Pensionärerna. Då kan du behålla bra och prisvärda medlemsförsäkringar liknande de du haft hos Folksam via ditt medlemskap i Kommunal.
Som medlem i SKPF Pensionärerna kan du teckna följande försäkringar hos Folksam:

För frågor om försäkringar hänvisar vi direkt till Folksam: 0771–950 950.

Betalar man årsvis eller månadsvis?
Vi har årsavisering. Du betalar för det år du blir medlem, oavsett när på året du blir medlem hos oss, förutom vår karensperiod som infaller från och med den 1 oktober till den 31 december.

Exempel:

Hur kommer jag i kontakt med min avdelning?
För frågor rörande din avdelning ber vi dig att kontakta dem direkt. Kontaktuppgifter hittar ni på vår hemsida https://www.skpf.se/ under Hitta avdelning.

Vilken avdelning ska jag välja?
Det är frivilligt att välja vilken avdelning man vill. För att få ut mer av medlemskapet rekommenderar vi att välja avdelningen närmast vart man bor.

Frågor om motioner till kongressen 2026:
Motioner behandlas av avdelningar och distrikt. Tänk på att din avdelning och distrikt ska yttra sig om motionen, stäm därför av med deras sista datum för motionsinlämning.