Gotlandsresan i maj med avd.92 2022.

| 16 oktober 2022

I maj månad åkte flera från avdelning 92 och ett gäng från de övriga avdelningarna i distriktet till Gotland på en resa som tog 5 dagar totalt.

Resan startade i Malung via Orsa, Mora och vidare genom Dalarna för att hämta alla som ville följa med.  Den sista steg på i Stockholm.                                                                                                                                                                                                  Det var den 21maj i ett strålande väder, visserligen synd att sitta nästan en hel dag i en buss men stämmningen var på topp. Det bar iväg till Nynäshamn där färjan väntade på oss. Efter att vi, busschauffören och  jag, äntligen hittat biljettluckan och tillbaka så delade vi på oss. Bussen skulle in på ena änden och vi i den andra. Lite tid på oss och ingen av oss som riktigt visste hur det gick till. Inget problem för resten av deltagarna tydligen.

Vi blev 42 stycken som drog iväg och fick uppleva Gotland komprimerat i tre dagar.

Tack vare en mycket serviceminded busschaufför, Roland Ström från Sälen Buss, och SKPF´s avd.16 Gunnar
Nilsson med sin fru ”Maggan” från Visby blev det en fantastisk upplevelse.
Vi möttes upp redan på terminalen vid ankomsten, lotsades till en härlig middag i centrala Visby innan vi kom
till nattkvarteret på Gustavsvik. (exakt 1min innan körtiden var slut).                                                                                           När nycklarna till rummen som jag fick i en enda hög och en lista med namn så märktes det att vi var trötta. Skratt o fniss men till slut var alla inkvarterade med den som det var tänkt med från början. Klockan 09.00 skulle vi vara färdiga med frukost och sitta i bussen för att ta oss an nästa dag.

Dag 1 släpptes vi lösa i Visby efter en förmiddags guidning, av Gunnar, av viktiga platser i stadens utkanter, bl.a. Galgbacken och Almedalen förstås. Estraden kunde testas av de som ville.                                                                                 Det blev en härlig dag i Visby fast det kändes mer som någonstans runt Medelhavet. Torget fullt med restauranger, badande i solsken, med uteservering och gränderna med många butiker av allehanda slag. För att inte tala om alla fina boningshus och gamla officiella byggnader. Staxt utanför låg havet som bjöd på en svag varm bris. Vi fick två tider att välja på att åka med bussen till nattkvarteret. Några åkte tidigt några lite senare och ett gäng passade på att gå. Kvällen tillbringades på utsidan med att njuta av diverse förfrikningar medan solen sakta skönk ner i havet. Sorlet och musiken från ett gäng ungdomar som också bodde på anläggningen underhöll de som orkade vara uppe en stund till.

Dag 2 bar iväg till öns norra delar. Slite kalkbruk blev första anhalt och Fårö förstås med historier om
Ingmar Bergman, som inte alltid blev så populär hos de fastboende, till ”snabbköpskassörskan” som faktiskt fanns!       Ett par kyrkor blev det också med speciella historier. Det finns ett nittiotal kyrkor på Gotland så vi insåg att vi fick sovra i utbudet. När det blev dags att äta visade Gunnar oss till ett populärt ställe, Austers kök och bar, med stor parkering mitt ute på landsbyggden. Däremot var restaurangen inte så stor så vi fick stå i kö för dagens lunch som bestod av Raggmunk o fläsk. Den var väl värd att vänta på. Intill fanns också en fin butik med souvenirer av god klass. Tror nog att det mesta var tillverkat på orten eller dess närhet. Dit hann vi som stog långt bak i kön att slinka in och botanisera. Andra kikade in när vi åt. Sen bar det iväg till den kända campingen Sudersand Resort med en lång sandstrand vid havet. Några passade på att sträcka på benen längs den. Säsongen skulle inte börja förrän till helgen men butiken på området höll på att förbereda sig så glassboxen var fylld. Sagt och gjort, det blev glass till dessert. Resan hem var fylld med humor och historier om det vi passerade precis som föregående dag. Innan klockan blev för sen hann vi fixa lite kvällsvard att avnjuta innan promenaden längs havet och solnedgången.

Dag 3 gick till de södra delarna med Stora o Lilla Karlsö som, vi fick se stiga upp från ingenstans, ur morgondimman. Det var magi! Flera stopp gjordes också längs kusten där de berömda raukarna formats. Naturligtvis hälsade vi på Hoburgsgubben med sin för dagen röda näsa som somliga roar sig med att färgsätta då och då!
På vägen dit fick vi en härlig lunch serverad på liten restaurang vid Holmhällar. Lax och potatis, grönsallad med en ljuvlig sås. Även här fick vi möjlihet att gå ut mot havet. Området bar här som på många andra ställen på minnen från forna dagar. På hemvägen stannade vi och tog vår sedvanliga eftermiddagsfika vid en plats från järnåldern som påminnde om Vikingatiden, Lojsta heter den, med sin storbyggnad och mindre ”hus” runt omkring. Där berättade Gunnar och Maggan om de speciella lokala spelen som finns på Gotland. Vi fick t.o.m. en demonstation av en av dem. Rövkrok! Där man ska försöka vända på sin motståndare genom att ligga ner och ”knyta ihop” benen med varandra. Det går nog att googla på!     Det var nog bra att vår chaufför var van vid norska vägar sen många år, för de vi fått åka på nu, var inte några turiststråk precis. Gunnar som varit lite orolig var mycket nöjd och det var vi också!                                                                                          Kvällen och våra dagar på ön avslutades med en måltid på Gustavsvik så vi fick tacka Gunnar och Maggan för deras engagemang, gästfrihet och förmåga att dela med sig av intressant kunskap och historia blandat med en god portion humor och tålamod.

Dag 5 Då återstod bara resan hem då Roland såg till att vi kom hem till våra destinationer lugnt och fint. Tack för det!
Tack allihop för den fina resan ni gjorde den till, med mottot ”Ta´t lugnt de´ordner sig!”
Glad och tacksam för att jag fick följa med just er! Anna-Riekje, avd 92 i Mora.