Bankerna måste ta ansvar – inte pensionärerna

Ekonomi | 25 september 2025

EU har just nu förhandlingar om en ny betaltjänstförordning. En av de viktigaste punkterna handlar om vad som händer när människor blir utsatta för bedrägerier.

Bankerna driver på för att det ska bli ännu svårare för kunderna att få tillbaka sina pengar. Ministerrådet vill nämligen att ersättning bara ska betalas ut om bedragaren låtsats vara från banken. Men i Sverige ser verkligheten annorlunda ut: bedragarna utger sig oftast för att vara från polisen, elbolaget, vårdcentralen eller försäkringsbolaget. I sådana fall skulle den som lurats inte få någon ersättning alls. Har man dessutom blivit lurad via sin mobil, är risken stor att man blir helt utan skydd, även om bedragaren utgav sig för att vara från banken.

Detta är helt orimligt. Bedrägerierna har ökat dramatiskt de senaste åren, och äldre är ofta särskilt utsatta. Att då lägga hela ansvaret på bankkunderna är att svika människor som redan drabbats hårt.

Frågan handlar i grunden om vem som ska bära risken för bristerna i banksystemen: bankerna eller kunderna. I dag har ansvaret genom digitaliseringen flyttats över till bankkunderna, helt utan möjlighet att försäkra sig mot riskerna.

SKPF Pensionärerna, tillsammans med övriga organisationer i Nätverket mot bankbedrägerier som representerar runt en miljon medlemmar, säger tydligt: bankerna måste ta sitt ansvar. Ingen pensionär, ingen kund, ska stå ensam när systemet brister.