"Logga aldrig in med bankdosa över telefon"

Pension | 10 februari 2020

De senaste månaderna har bedrägerier mot pensionärer ökat mycket kraftigt. I slutet av januari slog polisen i Malmö till mot ett nätverk som misstänks ligga bakom hundratals telefonbedrägerier. Nu varnar Pensionsmyndigheten: ”Du ska aldrig logga in med bankdosa eller Bank-ID om någon som kontaktat dig över telefon eller internet ber dig om det.”

Bedragare som uppger sig jobba för olika myndigheter, exempelvis Pensionsmyndigheten, har sedan i höstas kontaktat äldre via sociala medier och telefon. De påstår sig kunna hjälpa till med en utbetalning som du har gått miste om, men bara om du agerar snabbt. Genom att uppge personnummer och kontonummer, samt använda dig av bankdosa för att legitimera dig, påstås du kunna få del av pengarna. Men i själva verket använder bedragarna uppgifterna till att länsa ditt konto.

Det nätverk som polisen slog till mot i slutet av januari misstänks ligga bakom flera av dessa bedrägerier. Samtidigt fortsätter bluffarna. Denna vecka lyckades Pensionsmyndigheten tillsammans med Facebook stänga ner en hemsida som påstod sig hjälpa personer med ansökan och utbetalning av bostadstillägg. En annan bluffsida på samma tema – “Allt om Bostadstillägg” – ligger i skrivande stund kvar på nätet.

Har detaljerad information
Det kan vara svårt att upptäcka att man är med om ett bedrägeri. De som ringer kan ibland redogöra för detaljerad information om dig, till exempel har det framgått att de ibland vetat om att den som de kontaktat nyligen har ansökt om bostadstillägg. De presenterar sig i en del fall också med namn som stämmer överens med personer som på riktigt arbetar vid olika myndigheter. De använder sig också av myndigheternas logotyper och typsnitt och pratar på ett förtroendeingivande sätt.
Men en sak som alltid skvallrar om att det är frågan om en bluff är att de ber om kontouppgifter och inloggning. Ingen seriös aktör gör någonsin detta.

Lämna inga uppgifter
– För att undgå att drabbas är det därför viktigt att man aldrig lämnar ifrån sig bankuppgifter eller loggar in på sitt konto på anmodan av någon som tar kontakt utifrån, oavsett vilken myndighet personen påstår sig representera, säger Estrella Zarate, enhetschef för kundsynpunkter och kundinformation på Pensionsmyndigheten.
Det är till stor hjälp för polisen i utredningsarbetet om alla som drabbats av dessa bedrägerier hör av sig och berättar vad de varit med om. Oavsett om de som gripits i Malmö agerat ensamma, eller om det är fler inblandade, är denna typ av bluffsamtal en metod som alla som använder sig av bankdosor eller Bank-ID bör vara uppmärksamma på.


Så kan du skydda dig:
Om du har ett missat samtal i din telefon – återring inte genom att trycka/klicka på det missade telefonnumret, utan slå in numret manuellt i stället. En del bedragare kan göra så att det visas ett annat nummer på din telefon (exempelvis ett nummer som går till Skatteverket) än det nummer som bedragaren ringde ifrån. Genom att slå in numret manuellt när du ringer upp riskerar du inte att hamna hos bedragaren.

Om du drabbas av en kontolänsning är det viktigt att du kontaktar din bank först, innan du kontaktar polisen. Under de första 24 timmarna efter att bedragarna har fört över pengarna kan banken spåra transaktionen. Därefter blir det allt svårare att följa den.

Logga aldrig in med bankdosa eller Bank-ID när någon som kontaktat dig över telefon eller internet ber dig om det.

Bedragarna påstår sig komma från myndigheter som Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Migrationsverket och Försäkringskassan. Bedrägerierna ökar ofta i samband med dessa myndigheters utbetalningsperioder.

Läs mer hos Pensionsmyndigheten HÄR